loading...
آموزش رایگان دروس ابتدایی و متوسطه
تبلیغات

  سایت ابزار و قالب و ... وبلاگ نویسی 

محمدامین شاطریان بازدید : 2861 جمعه 22 خرداد 1394 نظرات (0)

یکی از کاربران نظر زیر را ارسال کرده بود و در پاسخ این نظر من این مطلب را ایجاد کردم. امیدوارم مفید باشد. البته این مطلب بیانگر همه چیز نیست و نکات بسیار زیادی وجود دارد. ولی از آن جایی که امکان بیان همه ی آن ها در این مطلب نیست ، یا منتظر مطالب آینده باشید و یا خودتان نکات جدید تری را کشف کنید. این نکات از دانشمند بسیار بزرگی نتیجه گیری نشده اند! همه از روی تجربیات افراد به دست آمده و در طی یک تحقیق ، جمع بندی شده است. پس همه و همه در وجود خود شماست و شما باید به آن ها توجه کنید.

به نام خدا
سلام
من کلاس پنجم هستم . و در آزمون تیز هوشان موسسه علمی خبرگان شرکت کردم و با امتیاز 127 و IQ 94 جزء نفر 4 شده ام و گفته اند برای ما کلاس های آماده سازی و پرورش استعداد درخشان می گذارند بدون هزینه که بتوانیم شرکت کنیم .
ولی من خیلی دلم می خواهد تابستان بازی کنم ودرس نخوانم بگویم کلاس زبان می روم
ولی دوست دارم در آزمون تیز هوشان کلاس ششم قبول شوم و نمونه دولتی قبول شوم راهنمایی بفرمائید چگونه درس بخوانم

اولین موضوعی که در درس خواندن باید به آن توجه کنید ، برنامه ریزی است. بعضی از افراد تا اسم کلمه ی برنامه ریزی به گوششان می خورد ، فکر می کنند منظور یک لیست بلند بالا از یک سری فعالیت ها است که با زمان دقیق و بر حسب دقیقه باید محاسبه شود و هیچ گونه خللی ، حتی کوچک ترین مشکل ، نباید در آن به چشم بخورد. در همین ابتدای مطلب من بگویم که برنامه ریزی همان چیزی است که در ذهن شما می گذرد. باید به جای این که مدام به فکر درس خواندن زیاد باشید ، کمی روی ذهن خود کار کنید. منظورم را در ادامه ی مطلب توضیح داده ام!

طرز صحیح درس خواندن

در هنگام درس خواندن به چند موضوع مهم بیاد توجه شود:

  • خودتان
  • زمان درس خواندن
  • مکان درس خواندن
  • حالت و چگونگی درس خواندن

منظور از خودتان چیست؟

یعنی این که شما باید توجه داشته باشید که چگونه شخصی هستید. آیا از آن دسته افرادی هستید که می توانند ساعت های طولانی بدون هیچ وقفه ای درس بخوانند ، یا از کسانی هستید که در بین درس خواندن ، بعد از هر 5دقیقه باید از جای خود بلند شوید و به سراغ موبایلتان بروید.

شما باید قبل از فکر کردن به این که باید چگونه درس بخوانید ، به این موضوع توجه کنید که تا چه حد و چگونه می توانید درس بخوانید.

مهم ترین مورد در بین موارد بالا همان "خودتان" است. چرا که اگر فقط همین گزینه را حذف کنیم و به آن توجه نکنیم ، به راحتی می توان به تمام افراد ، اعم از بزرگ و کوچک و ... یک نوع برنامه ریزی درسی تجویز کرد! در صورتی که این گونه نیست. ما باید اول "خودتان" را در نظر بگیریم و سپس به مطرح کردن دو گزینه ی بعدی بپردازیم.

نکته: هرگز فکر نکنید که می توان برای همه ی افراد فقط یک نوع برنامه ریزی درسی مشخص کرد. انجام برنامه ریزی کاری تخصصی است که فقط از عهده ی دو نفر بر می آید. یک: کسی که اطلاعات زیادی درباره ی فرد داشته باشد ؛ دو: باز خود شما.

با توجه به آخرین قسمت نکته ی بالا باید به این موضوع پی برده باشید که شما خودتان بهترین شخص برای برنامه ریزی برای خودتان هستید. چون هم اطلاعات زیادی درباره ی خودتان دارید و هم خودتان هستید! پس زیاد به دنبال برنامه های درسی نگردید و مدام به این و آن نگویید که من چگونه برنامه ریزی کنم. فقط از اشخاص مختلف مشورت بگیرید و از دوستانتان طرز درس خواندنشان را بپرسید. بعد در نهایت با کنار هم گذاشتن این اطلاعات ، یک برنامه ریزی مناسب در ذهن خود یا روی برگه ایجاد کنید.

در ابتدای این مطلب گفتم که برنامه ریزی حتما نباید به صورت نوشته باشد و می تواند در حالت ذهنی هم اثر بسیار مناسبی داشته باشد. اما با این حال ، بهتر است ، چیز هایی که به عنوان برنامه در ذهن دارید را روی برگه ای که همیشه در دسترس است بنویسید تا هم از یادتان نرود و هم تاثیر برنامه یتان بیشتر شود.

نکته: قبل از این که بهانه تراشی بکنید و به همه بگویید که "من با توجه به خودم این برنامه ریزی ها را می کنم و دیگر توانایی بیشتر از این را ندارم" ، باید به این موضوع هم توجه کنید که شما می خواهید در امتحان قبول شوید! پس مقداری فشار آوردن بسیار عادی است و شما باید کمی از حد توان خود فراتر بروید. نه آن قدر که از درس خواندن زده شوید و نه آن قدر که در امتحان نمره ی قبولی نگیرید. پس به جای این که خودتان را فریب بدهید و در نهایت هم بگویید که "من نتوانستم" ، با توجه به حقایق موجود به طرح یک برنامه ی درسی مناسب بپردازید.

زمان درس خواندن

طبق بررسی های انجام شده و طبق تجربیات خود من ، یکی از بهترین زمان ها برای درس خواندن بعد از خواب است. یعنی یا صبح بعد از بیدار شدن از خواب و یا بعد از خواب عصرگاهی. هنگامی که انسان می خوابد ، اطلاعاتی که در حافظه ی موقت ذخیره شده اند ، فرست پیدا می کنند تا از صافی مغز عبور کنند و مهم تر ها به حافظه ی اصلی منتقل شوند و اطلاعات بی فایده از ذهن بیرون بروند. مشخص است که این موضوع به درک و یادگیری و به خاطر سپردن انسان بسیار کمک می کند. چرا که ما فقط اطلاعات مربوط به درس خواندن که برایمان مناسب به حساب می آید را در ذهن نگه نمی داریم ، بکله ذهن ما به طور نا خود آگاه بسیاری از اطلاعات بی فایده را هم در حافظه ی موقت نگه داری می کند. (در این باره نکته ای وجود دارد که در قسمت "مکان درس خواندن" به آن اشاره خواهد شد.)

نکته: باز هم این نکته را یاد آوری می کنم که همه ی اشخاص مثل هم نیستند. با این که میزان آمادگی مغز برای دریافت اطلاعات بعد از خواب بیشتر است ، اما باز هم ممکن است کسی وجود داشته باشد که بدترین موقع برای درس خواندنش ، همان موقع باشد. پس دوباره یاد آور می شوم که قبل از تمام موارد به "خودتان" توجه داشته باشید.

جدا از زمان روزمره ی مناسب برای درس خواندن ، درس خواندن به موضوعات زمانی دیگری هم مربوط می شود. اگر دقت کرده باشید ، انجام مداوم یک سری کار ها در روز برای اشخاص به یک عادت تبدیل می شوند و در زمان انجام آن عادت ، کم تر می توانند روی دیگر کار ها تمرکز کنند. زیرا ناخودآگاه انسان بعد از انجام مداوم یک کار و تبدیل شدن آن به عادت ، به آن کار وابستگی پیدا می کند. زمان عادت برای انجام کاری خاص در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است ، قبل از این که شما درس خواندن را شروع کرده باشید ، روزانه 2ساعت از اینترنت استفاده می کردید و الان دیگر ترک آن عادت برای شما سخت است. پس بهتر است قبل از این که برنامه ریزی خود را به گوشه ای نصب کنید و شروع به پیروی از آن کنید ، به این عادت ها هم توجه داشته باشید. از نظر من اگر وقت زیادی برای درس خواندن دارید (مثل شخصی که نظر داده بود ، مثلا 3ماه) در درس خواندن سست نشوید. چرا که با سستی در درس خواندن ، عادت های جدیدی در فعالیت های روزمره ی شما ایجاد می شوند که بعد از گذشت مدتی ، ترک کردن آن ها کار ساده ای نیست. مثلا شاید شما بخواهید دو ماه کامل در تابستان را به بازی بپردازید و از ماه سوم شروع به سخت درس خواندن بکنید. اما مطمئن باشید اوضاع آن طور که در ذهن دارید ، پیش نخواهد رفت. مطمئنا در بین ماه سوم به این فکر می افتید که "هنوز کلی وقت برای درس خواندن هست. لازم نیست حتما الان درس بخونم" و این تفکر باعث جذب شدن دوباره ی شما به همان عادت های قبلی می شود و کار را بسیار سخت می کند.

برای این که مشکلی مثل مشکل بالا برای شما پیش نیاید ، پیشنهاد می کنم به جای بازی و تفریحِ 100% در مدت زمان طولانی. این درصد را کاهش دهید. نه آنقدر که تابستان برایتان بی ارزش جلوه کند ، نه آن قدر که فایده ی چندانی در پیشرفت شما در درس خواندن نداشته باشد. مثلا بسته به "خودتان" ، در ماه اول ، در روز چند دقیقه ای را به درس خواندن بپردازید. و در ماه دوم این چند دقیقه را به یک ساعت برسانید. و سرانجام ، زمانی که به امتحان مورد نظر نزدیک شدید ، این زمان را باز هم بیشتر کنید و مثلا آن را به دو ساعت برسانید. این گونه درس خواندن به شما کمک می کند ، به جای این که 100% به بازی و تفریح در تابستان عادت کنید ، مثلا 80% به سرگرمی های مختلف بپردازید و 20% عادت باقی مانده ، به درس خواندن برسد. مشخص است که اگر روند درس خواندن در مدت زمان طولانی را حفظ کنید ، سخت درس خواندن در زمان امتحان مورد نظر ، راحت تر خواهد بود.

یک موضوع مهم دیگر در مورد زمان درس خواندن (به خصوص در تابستان):

از آن جایی که تابستان زمان استراحت و سرگرمی برای دانش آموزان است ، زمان های زیادی وجود دارد که امکان بازی و سرگرمی های مختلف را به دانش آموز می دهد. همه ی هم سن و سال ها وقتشان آزاد است ، کلاس های مختلف تابستانی بر پاست و مسافرت های باحال در راه هستند. مشخص است که در چنین وضعیتی ، مواقعی پیش می آید که شخص احساس می کند ، دوست دارد به کاری به غیر از درس خواندن بپردازد. مطمئنا اگر شما هم چنین حسی داشتید ، نباید به آن بی توجهی کنید. چرا که در هنگام درس خواندن ، موارد روحی و روانی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یعنی اگر شما فکر می کنید با کم تر کردن زمان درس خواندن ، می توانید از نظر روانی آرامش بیشتری داشته باشید ، باید این کار را بکنید. البته با توجه و کنترل. یعنی به گونه ای نباشد ، که هر روز ، وقت زیادی از زمان درس خواندن را به سرگرمی اختصاص دهید و خودتان را فریب دهید و بگویید که "می خواهم از نظر روحی تقویت شوم". این وقت استراحت ها باید کنترل شده باشند و از حد عبور نکنند. حد آن مربوط به "خودتان" است.

مکان درس خواندن

مکان درس خواندن هم بیشتر از هر چیزی به "خودتان" بستگی دارد. بعضی افراد هستند که در مکان بسیار ساکت ، تمرکز کم تری دارند. بعضی دیگر در مکان های شلوغ ، توانایی توجه به درس را ندارند. شما باید خودتان ببینید که از کدام دسته افراد هستید. برای این که مکان مناسب درس خواندن را پیدا کنید باید همه جا را امتحان کنید. کار سختی نیست! شما باید یک بار در اتاق خود درس بخوانید ؛ یک بار به فضای باز بروید ؛ یک بار در جمع خانواده درس بخوانید ؛ و ... تا متوجه بشوید که کدام مکان برای درس خواندن شما بهتر است. اما با این حال ، طبق بررسی های انجام شده ، اکثریت افراد در فضا هایی با ویژگی های زیر ، بهتر درس می خوانند:

1. در مکان های ساکت

2. در مکان هایی که چیزی برای جلب توجه وجود ندارد. (مثلا در اتاقی که انواع اسباب بازی ها در آن یافت می شود ، تمرکز کردن روی درس ، کار بسیار دشواری است.)

3. در اتاق شخصی

4. در مکانی که یک شخص اغلب در آن جا به درس خواندن می پردازد. (منظور این است که درس خواندن در مکان های جدید ، ممکن است باعث شود ، شما توجهتان به چیز های جدیدی که در اطرافتان وجود دارد جلب شود و از درس خواندن غافل شوید.)

حالت و چگونگی درس خواندن

دوباره یاد آور شوم که "خودتان" را فراموش نکنید.

اگر زمان بعد از خواب را برای درس خواندن انتخاب کرده اید ، پیشنهاد می کنم ، روی زمین درس نخوانید. به خصوص اگر صبح زود بیدار شده اید و همه جا ساکت است. چرا که نشستن روی زمین ، آزادی عمل زیادی به شما می دهد تا به حالت های مختلف در بیایید و در نتیجه از درس خواندن تفره بروید. از سوی دیگر ، بعد از بیدار شدن از خواب ، همچنان حس خواب آلودگی در انسان وجود دارد. تا حدی که امکان دوباره خوابیدن هم هست! پس اگر روی زمین بنشینید ، به مرور زمان خواب آلودگی شما بیشتر می شود و از حالت عمودی به حالت افقی تغییر حالت می دهید. آن موقع است که دوباره خواب به سراغ شما می آید و معلوم نیست کی دوباره بیدار شوید.

با توجه به توضیحات بالا ، بهتر است به جای درس خواندن روی زمین ، رخت خواب و در حالت های دراز کشیده یا سست ، روی صندلی و پشت یک میز ، درس بخوانید. بهترین صندلی هم صندلی مخصوص میز کار است. چرا که حالت این گونه صندلی ها آزادی عمل زیادی به شخص نمی دهد و از طرف دیگر باعث کم تر فشار آمدن به ستون فقرات می شود. در چنین حالتی ، اگر شما خودتان بخواهید ، می توانید تا مدت طولانی در حالت نشسته به درس خواندن ادامه بدهید ، بدون این که خواب به سراغاتان بیاید. البته فراموش نکنید که زمان های استراحت را نیز در نظر بگیرید و هرگز چندین ساعت به صورت مداوم درس نخوانید. پیشنهاد می کنم بعد از هر یک ساعت و نیم ، زمان استراحتی برای خود مشخص کنید.

 

ممنون از این که این مطلب را تا انتها دنبال کردید. باز هم می گویم ، اگر به "خودتان" توجه کنید ، خیلی از مسائل حل می شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات
سایت ابزار و قالب و ... وبلاگ نویسی سفارش تبلیغات
درباره ما
در این سایت مطلب ها با سوالات خوب ، پاسخ های تشرحی و توضیحات فراوان است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب کدام پایه های تحصیلی مفید نبوده؟برای بهبود ضعف دلیل را نظر دهید.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 143
  • کل نظرات : 554
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 545
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 425
  • بازدید ماه : 425
  • بازدید سال : 44,972
  • بازدید کلی : 3,389,841
  • کدهای اختصاصی
    ابزار ها و قالب های وبلاگ نویسی و ساخت سایت
    تبلیغات متنی